معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در نشست خبری با اهالی رسانه استان از اختصاص ٤٠ درصد اعتبارات امسال برای اشتغال زایی خبر داد و گفت: طرح بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی د‌و اولویت مهم دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان در حوزه عمرانی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، نشست خبری "‌محسن صادقیان" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیران کل حوزه عمرانی روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه با حضور مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد و اهالی رسانه استان در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این نشست از بررسي پيشنهادهای سرمايه‌گذاري در حوزه عمراني استان خبر داد و بیان كرد: به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در قالب برنامه «يزد + 40» تعداد 40 طرح سرمايه‌گذاري ‌در استان معرفي خواهد شد.
"‌محسن صادقیان" با تاكيد بر اهميت برنامه‌محور بودن تمام بخش‌هاي عمراني و دستگاه‌هاي خدمات‌رسان استان ‌در این حوزه، ادامه داد: اعتبارات عمراني امسال استان یزد به ويژه در بخش تملک دارايي و سرمايه‌اي براساس برنامه‌هاي هر كدام از بخش‌ها تخصيص خواهد يافت تا پايان سال دستاوردهای خوبي در قبال هزينه‌كردهاي انجام شده، داشته باشيم.
وي افزود: بودجه عمراني استان امسال نيز مانند سال گذشته است با اين تفاوت كه ٤٠ درصد از اعتبارات سال جاری در بخش اشتغال زايي هزينه خواهد شد كه منجر به ايجاد فرصت‌هاي شغلي در استان می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به برنامه‌هاي در اولويت اين معاونت اشاره و خاطرنشان كرد: در راستاي سياست برنامه‌محوري تخصيص اعتبارات استان، با ايجاد دفاتر تسهيل‌گري روستايي در همه ٢١ بخش استان تلاش داريم كه تمام ظرفيت‌ها و چالش‌هاي روستاهاي استان را پايش و شناسايي كنيم و براساس اين اطلاعات، برنامه‌ريزي و تخصيص اعتبار لازم را انجام دهيم.
صادقیان يكي ديگر از موضوعات مهم در دستوركار معاونت عمراني استانداری را مسئله آب عنوان کرد و گفت: در اين رابطه در چهار ماه گذشته ١٢ جلسه سازگاري با كم‌آبي در استان برگزار شده كه ٩٠ مصوبه در رابطه با حوزه تامين و مديريت مصرف آب استان داشته است.
وی از نگاه ويژه استان به موضوع حفظ و حراست از خط اول انتقال آب خبر و ادامه داد: خوشبختانه طرح‌هاي حفاظتي و پدافندی خوبي در اين رابطه انديشيده شده و در دست اجراست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری از پيگيري موضوع سرچشمه خط دوم انتقال آب به استان در قالب كارگروهي در وزارتخانه نيرو خبر داد و افزود: خط سوم انتقال آب به استان از حوزه خليج فارس با مشارکت بخش خصوصي پيشرفت خوبي دارد و پيگير اخذ مجوزهاي لازم براي اجراي خط چهارم انتقال آب به استان از درياي عمان نيز هستيم.
صادقیان خاطرنشان کرد: با اشاره به موفقيت حفر اولين چاه ژرف كشور در منطقه زابل، طرح مطالعاتي آب‌هاي ژرف در استان با بهره‌گيري از اين تجربه در حال انجام مطالعات تكميلي است و امدواريم به نتايج خوبي براي استان برسیم.


كاهش ٥٠ درصدي مصرف آب كشاورزي استان


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌هاي مديريت مصرف آب استان اشاره كرد و گفت: بر همين اساس كاهش ٤٢٦ ميليون مترمكعب مصرف آب بخش كشاورزي تا سال ١٤٠٠ در دستوركار قرار گرفته و طرح‌ها و اعتبارات مورد نياز براي جهادكشاورزي استان در اين مورد تعريف شده است.
وي با اشاره به افت كنوني سالانه ٥٠ تا ١٠٠ سانتي‌متر از سطح آب‌هاي زيرزميني استان، اظهار اميدواري كرد: با تحقق اين طرح و رسيدن مصرف آب بخش‌ كشاورزي به ۵۰۰ ميليون مترمكعب ديگر شاهد افت آبهاي زيرزميني استان نباشيم.
صادقيان از اجراي طرح‌هاي مديريتي مصرف آب در بخش خانگي با استفاده از وسايل كاهنده مصرف ‌و فرهنگ‌سازي و نيز در بخش صنعت با اجراي بازچرخاني و پساب در همين راستا خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به در دستوركار قرار گرفتن ايجاد مخازن متعدد ذخيره آب در استان از سوي شرکت آب منطقه‌اي استان در سه ماهه اول امسال اشاره و تصريح كرد: ساخت دو مخزن ٢٠ هزار مترمكعبي با پيشرفت فيزيكي ٦٠ درصد در مسير خط انتقال، يک مخزن ٢٠ هزار مترمكعبي در شهرستان ميبد، يک مخزن ذخيره آب ٥٠ هزار مترمكعبي در يزد و يک مخزن دو هزار مترمكعبي در شهرستان مهريز، در دست اقدام است.
وی با اشاره به حفر نزدیک به ٢٥ حلقه چاه اضطراري جديد براي تامين آب شرب يزد در مواقع بحراني، گفت: پس از شناسايي همه چاه‌هاي كشاورزي سطح شهر، ١١ حلقه چاه مناسب آب آشامیدنی شناسايي و براي استفاده از مواقع اضطراري لوله‌گذاري شده است.


آغاز گاز رساني به دهستان‌هاي شيركوه تفت و جلگه بهاباد


صادقیان با اشاره به برخورداري نزدیک به ٩٧ درصد از جمعيت استان از نعمت گاز،‌ ادامه داد: درحال حاضر تمام شهرهای استان و ٨٤ درصد از جمعيت روستايي استان از نعمت گاز برخوردار هستند.
وي افزود: در سه ماهه نخست سال جاری كلنگ عمليات اجرايي گاز رساني به روستاهاي دهستان ميانكوه مهريز به زمين زده شده و به زودي نيز عمليات اجرايي دهستان شيركوه تفت و دهستان جلگه در بهاباد نيز آغاز خواهد شد.


سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه گردشگري


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگری نيز با اشاره به تهيه ٢٢٠ پرونده ثبت ملي بناهاي تاريخي استان در سال گذشته، بیان کرد: براي امسال نيز تاكنون ٦٨ اثر براي ثبت ملي شناسايي شده و ١٦ مورد دیگر نیز مستندسازي گرديده است.
صادقیان از در دستوركار بودن مرمت ١٦٥ اثر تاريخي استان براي سال جاری خبر و ادامه داد: در حوزه سرمايه‌گذاري نيز بخش خصوصي براي 27 طرح گردشگري به ارزش سرمايه‌گذاري 18 ميليارد تومان اعلام آمادگي كرده است.
وي به اقدامات صورت گرفته در حوزه ‌راه‌هاي استان نيز اشاره و خاطرنشان كرد: مهم‌ترين طرح در اين حوزه ساخت آزادراه تهران–بندرعباس كه 270 كيلومتر آن در حوزه جغرافيايي استان يزد است، مي‌باشد كه در سه فاز نايين–اردكان، اردكان-مهريز و مهريز–انار تعريف شده و در دست اقدام است.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري افزود: در سه ماهه اول امسال ساخت 27 كيلومتر راه مشاركتي روستايي در استان انجام شده است و ادامه روكش آسفالت راه زرند–بافق، 12 كيلومتر راه يزد–طبس، جاده نهايي راه يزد–بافق و عمليات اجرايي كمربندي جنوب شرقي خاتم و محور اسفندآباد–صفاشهر در ابركوه را نيز در دستوركار داريم.
صادقيان از عقد قرارداد راهداري براي انجام روكش آسفالت 100 كيلومتر از راه‌هاي استان در سال جاري خبر داد و گفت: امسال قرارداد توسه محور يزد–ده‌بالا نيز انجام مي‌شود.
وي از تلاش براي جلب سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي عمراني استان با تشكيل كميته‌اي در اين رابطه در استان خبر و ادامه داد: از جمله اين اقدامات واگذاري طرح‌هاي نيمه تمام استان به بخش خصوصي به ويژه در حوزه هاي تفريحي، ورزشي و راه سازي است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار از بررسي پيشنهادات سرمايه‌گذاري استان در قالب اين كميته خبر داد و خاطرنشان كرد: به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در قالب برنامه «يزد + 40» تعداد 40 طرح و پروژه سرمايه‌گذاري استان معرفي مي شود.


سرمايه‌گذاري 2500 ميليارد ريالي براي بازآفريني 5 محله يزد


صادقيان همچنين به طرح بازآفريني شهري اشاره كرد و گفت: طرح بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی د‌و اولویت مهم دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان در حوزه عمرانی است.
وي افزود: طرح بازآفريني شهري كه بافت‌هاي تاريخي، فرسوده و ناكارآمد شهري را مورد مطالعه و هدف قرار داده است با هدف ساماندهي و ايمن‌سازي اين بافت‌هاي مسكوني، تامين نيازهاي جديد مسكن، اشتغال‌زايي و رفع بيكاري انجام خواهد شد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري ادامه داد: در همين رابطه 90 محله در شهر يزد مورد بررسي قرار گرفتند و از اين تعداد 48 محله واجد شرايط طرح شناسايي شدند كه در فاز نخست 5 محله شامل محلات حسن آباد، اسكان، شاه ابوالقاسم، قاسم آباد و پشت باغ براي اين طرح انتخاب شده اند.
صادقيان در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: در قالب اين طرح در مجموع پنج سال براي اين پنج محله 2500 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري خواهد شد.
گفتني است در ادامه اين نشست خبري هر يك از مديران كل حوزه معاونت عمراني استانداري يزد گزارشي از ادارات كل تحت مسئوليت خود ارائه دادند و به سئوالات خبرنگاران و اهالي رسانه استان در بخش هاي مختلف حوزه عمراني پاسخ داده شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا