ذبح عدالت را در بلاتکلیفی میراث/لابی گری برای دوسال و نیم زندان برای یکی از معروف ترین متهمین تخریب کننده بافت تاریخی یزد  
 
 یزدفردا :فردایی:در بلا تکلیفی میراث فرهنگی شهر جهانی یزد علاوه بر خبرهای ناگواری مبنی بر تخریب تک بناهای تاریخی در گوشه وکنار این شهر تاریخی خبرهای تاسف آور دیگری نیز به گوش می رسد که ذکر همه موارد از حوصله این خبر خارج است .

چند سال قبل خبری مبنی برتخریب در بناهای تاریخی در مرکز این بافت جهانی  رسانه ای شد و در پی آن یکی از مسئولین  صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشوراین  اقدامات انجام شده را بدون طرح و نقشه و بدون اطلاع و اجازه صندوق احيا و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بوده است.

جالب تر اینکه بناهای تاریخی که با هزار یا علی مدد توسط میراث تملک و مرمت  شده بود  و به صورت  مجموعه ای  که شامل 12 خانه تاریخی ثبتی و حمام نو در قالب مجموعه تاریخی ف-ی به فرد مورد نظر  جهت سرمایه‌گذاری، مرمت و بهره‌برداری در قبال واگذاری حق بهره‌برداری مجموعه ف... به صورت 25 ساله، واگذار شد.

این طرح شاید در ابتدا موفق جلوه کرد اما حین اجرا مشکلاتی در روند تبدیل به هتل شدن این بناهای تاریخی پیش آمد. در نتیجه اختلاف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و صندوق احیا و بهره‌برداری اماکن تاریخی با سرمایه‌گذار بر سر مجموعه تاریخی "ف" به دعواهای حقوقی کشیده شد. کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذار .. با کج‌سلیقگی‌ها، باعث تخریب این مجموعه شده و از ابتدا نیز توان اداره چنین مجموعه بزرگی را نداشته است.و عده ای هم بر استفاده غیر مرتبط همانند اصطبل اسب در بعضی از بناهای مرمت شده توسط سرمایه گذار را نشانه ای از آسیب رساندن به بافت تارخی می دانند .

پس از طرح دعوا توسط سازمان میراث فرهنگی کشور دادگاه تشکیل شده و جرم متهم محرز شده و از قرار معلوم حکم 2.5زندان و .......برای وی صادر شده است .

و قرائن حکایت از آن دارد که  عده ای در تلاشند تا با رضایت سازمان میراث فرهنگی استان یزد که اصلا طرف دعوا نبوده از ابلاغ رای جلوگیری کرده و با عنایت به شکایت از طرف واحد حقوقی میراث فرهنگی کشور قطعا انداختن توپ به سمت میراث فرهنگی استان یزد آنهم زمانی  تنها بانوی مدیرکل استانی میراث در کل کشور برکنار و حکم سرپرستی برای شهردار تقت یزد که شرایط استخدامی لازم برای این حکم را نداشته  و البته به تازگی این مشکل را حل کرده اند و اعتراض شورای شهر تفت به ابلاغ صادره برای شهردار منتخب خود  و بلاتکلیفی میراث فرهنگی استان  و خبرهایی که برکناری مدیر قبلی را به عدم امضای اینگونه فرمایشات غیر قانونی میدانند حساسیت کار را بالا می برد .

شنیده ها و خبرهایی که از قرائن موجود به گوش می رسد این است که طرف دعوای این پرونده یعنی سازمان میراث فرهنگی کشور نمی تواند در رابطه با تخلفی که پس از شکایت خودشان باعث شده تا حکم زندان برای طرف دعوا صادر شود ،بدون هیچ دلیلی رضایت دهد .

لازم به ذکر است مدتی قبل عکسی از فرد مورد نظر و سرپرست تازه تعیین شده میراث و باهنر رییس جامعه مهندسین کشور ونماینده ادوار مختلف مجلس  است در فضای مجازی استان منتشر شده بود که بعضی از افراد آن تصویر را با حکم صادره مرتبط می دانند .


یزدفردا آمادگی خود را برای انتشار مطالب افراد ذینفع در مطلب فوق را اعلام می دارد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا