«محمدعلي طالبي» با اشاره به اهميت مشارکت‌های مردمي و شبکه‌سازی در كاهش آسیب‌های اجتماعي از تأسیس خانه تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر در استان یزد خبر داد.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد روز سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه، اولين جلسه كميته تخصصي تشکل‌های غیردولتی شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاري با موضوع تبادل‌نظر پيرامون تشكيل خانه سازمان‌های مردم‌نهاد با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، نمايندگان دستگاه‌های اجرايي و تشکل‌های مردم‌نهاد اين حوزه در سالن موحدين استانداري يزد تشكيل شد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار بيان كرد: بحث مواد مخدر و آسیب‌های مربوط به آن‌یکی از 4 اولويتي است كه مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان مشخص کرده‌اند و مسئوليت فعاليت مؤثر در اين زمينه بر دوش ما است.
طالبي افزود: تجربه دهه‌ها كار درزمینهٔ اعتياد و مواد مخدر نشان می‌دهد كه با نگاه قهري و اتكاي صرف به دولت نمی‌توان در اين راستا اقدامات مؤثری رقم زد و بر اين اساس نيازمند مشاركت مردم و همبستگي اجتماعي هستيم.
وي خاطرنشان كرد: مصرف مواد مخدر و اثرات مخرب ناشي از آن‌یک پدیده اجتماعی است و امروزه در دنيا برای حل این معضل جذب مشارکت‌های مردمی و پيشگيري اجتماعي به‌عنوان راهكارهايي مداوم و تأثیرگذار كاربرد داشته و پيشنهاد می‌شوند.
رئيس كميته توسعه مشارکت‌های مردمي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه اظهار داشت: مردم ايران داراي روحیه‌ای مشارکت‌جو هستند اما در برخي فضاها هنر بهره‌برداری مناسب از آن وجود ندارد.
معاون استاندار يزد بيان كرد: ايجاد يك مركز منسجم و زمینه‌سازی براي فعاليت شبکه‌ای تشکل‌های مردم‌نهاد زمينه بررسي سرمایه‌های اجتماعي و فعالیت‌های درون‌گروهی باهدف كنترل آسیب‌های برآمده از اعتياد را تقويت و می‌توانیم باهم افزايي و هم‌گرایی لازم توانمندی‌های خرد را به اثرگذاری‌های كلان تبديل كنيم.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار در پايان بيان كرد: در استان فعالیت‌های خوبي در اين زمينه صورت گرفته است و پس از شکل‌گیری اين شبكه ساير امكانات لازم و مكان فعاليت اين مركز نيز اختصاص داده می‌شود و اميدواريم زمینه‌ای براي انسجام بخشيدن به فعالیت‌های اجتماعي دستگاه‌های اجرايي، تشکل‌های غيردولتي و مردم درزمینهٔ اعتياد و مواد مخدر كه اثربخشي منسجم‌تر و مؤثرتری را نيز به همراه دارد فراهم آيد.
گفتني است در اين جلسه نظرات و پیشنهاد‌های دستگاه‌های اجرايي و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه اعتياد و مواد مخدر مبني بر تشكيل خانه سازمان‌های مردم‌نهاد مطرح و فراهم‌سازی زمینه‌های لازم براي تحقق اين امر در دستور كار قرار گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا