وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نمایشگاه کتاب تهران از آن‌چه عمل نکردن شهرداری به تعهداتش در شهر آفتاب خواند، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا،‌ سیدرضا صالحی امیری روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت پس از بازدید از غرفه‌های ناشران بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران و شنیدن گله‌های آن‌ها از کمبود امکانات رفاهی شهر آفتاب، در نشستی خبری حاضر شد و گفت: به جای شهردار تهران از ملت و ناشران که به خاطر باران و شرایط آب‌گرفتگی دچار سختی شدند عذرخواهی می‌کنم، همچنین از ناشران و مهمانان خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.

او افزود:‌ متاسفانه حتی زیرساخت‌های دائمی نمایشگاه شهر آفتاب دچار مشکلات عدیده‌ای است و شهرداری در قبال رفع مشکلات شهر آفتاب به تعهدات خود عمل نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: انتظار ما این است که خسارت‌های واردشده به ناشران داخلی و خارجی توسط شهرداری پرداخت شود.

او همچنین گفت:‌ انتظار داشتیم مسئولان شهرداری با تعهد بیشتری با این مشکلات مواجه شوند اما امروز در بازدیدم از نمایشگاه و ناشران، آن‌ها از نبود سیستم‌های سرمایشی و آب آشامیدنی گله داشتند.

صالحی امیری افزود: انتظار داریم مسئولان شهرداری صدای ما را بشنوند و به این مشکلات پایان دهند.

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به بازدیدش از سالن ناشران کودک و نوجوان گفت: عمده‌ گله‌مندی ناشران کودک از گرما بود. سیستم‌های خنک‌کننده این قسمت خوب نیست و با صحبت‌هایی که انجام شد قرار شد مسئولان شهرداری این  مسئله را پیگیری کنند. همچنین اقدام به توزیع آب معدنی کنند و دسترسی به آب رایگان در روزهای باقی‌مانده امکان‌پذیر شود.

او در ادامه یادآور شد:‌ متاسفانه از سال گذشته تا کنون اقدامات جدی در توسعه این نمایشگاه انجام نشده و انتظار داشتیم شهرداری به تعهدهایش عمل کند.

صالحی امیری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دیدارش با مدیرعامل بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت:  با چند بانک و سازمان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر ثبت شود. این در بورس هم ثبت شد و از روز آینده پذیره‌نویسی آغاز می‌شود.

او افزود: این اقدام قدم بزرگی در برنامه‌های‌مان است تا همان‌طور که از زمان قبل و آقای جنتی وعده داده‌ بودیم در حوزه فرهنگ و هنر قدم‌های موثری برداشته شود.

وزیر ارشاد ادامه داد: هدف ما از این اقدام استفاده از منابع موجود در بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری و سوق‌دادن آن‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در سینما، نشر، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی است.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در باره تصمیم‌گیری برای تغییر احتمالی مکان نمایشگاه کتاب در سال آینده گفت: هر نوع تصمیمی درباره این نمایشگاه با محوریت معاونت فرهنگی و موسسه فرهنگی نمایشگاه‌ها انجام خواهد شد. آقای صالحی معاون فرهنگی ارشاد و شورای سیاست‌گذاری که تشکیل شده از نمایندگان تشکل‌ها و مدیران معاونت فرهنگی در این خصوص تصمیم می‌گیرند.

او در عین حال بیان کرد: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تغییر  مکان نمایشگاه نداریم و شخصا معتقدم تغییر محل نمایشگاه کتاب به مصلحت نیست.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز که در این نشست حضور داشت در پاسخ به ایسنا درباره‌ علت رفع نشدن مشکلات ساختاری و عمل نکردن نهاد مربوطه به تعهداتش در رفع ایرادات ساختاری نمایشگاه شهر آفتاب گفت:  ادله‌ای که سال گذشته هم وزارت ارشاد و هم صنف را مجاب کرد و به تغییر نمایشگاه منجر شد چند استدلال بود. استدلال اول این‌که شهر آفتاب برای نمایشگاه ساخته شده است در صورتی که مصلا  برای نمایشگاه ساخته نشده است. نکته‌ دیگر امکان توسعه  فضای نمایشگاهی در این محل بود. این مسائل و برخی دیگر ما را متقاعد کرد که نمایشگاه کتاب را به شهر آفتاب منتقل کنیم. اما متاسفانه از سال گذشته تا امسال در حوزه توسعه زیرساختی این مکان اقدامی صورت نگرفته و موجب شده شرایط سال گذشته ادامه پیدا کند و متاسفانه پاره‌ای از مسائل که مورد انتظار بود تامین نشد.

او اظهار کرد:‌ انتظار داشتیم که سال دوم برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب نمره‌ قابل قبول‌تر و روشنی بگیرید اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

صالحی گفت: امیدواریم قول‌هایی که دوستان بانک شهر در زمینه‌ رفع نواقص شهر آفتاب دادند بلافاصله عملی شود و ما سال سوم نمایشگاه در شهر آفتاب را متفاوت‌تر برگزار کنیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین درباره‌ مهمان ویژه سال آینده نمایشگاه کتاب تهران گفت: قرار بود چین مهمان ویژه باشد اما آن‌ها تقاضا کردند این اتفاق یک سال به تعویق بیفتد این باعث شد تقاضای چهار کشور مکزیک، اسپانیا، ژاپن  و صربستان در شورای سیاست‌گذاری بررسی شود. در حال حاضر کشور مکزیک و ژاپن در بررسی‌ها بالا آمده‌اند اما هنوز مشخص نشده که چه کشوری مهمان ویژه خواهد بود.

 

صالحی همچنین درباره تخلفات ناشران در زمینه نقد کردن بن‌کارت‌های نمایشگاه کتاب گفت: ما همواره گفته‌ایم که در بخش ارائه بن‌ها نیازمند اصلاحات هستیم و این مسئله نباید به صورت دائمی مورد توجه قرار بگیرد. ما باید به سمت حمایت‌های زیرساختی از کتاب‌فروشان و ناشران حرکت کنیم و این مسیر قابل اعتمادتری است. اما تا وقتی مسیر ارائه یارانه مستقیم با بن وجود دارد با این تخلفات مواجه هستیم. برخورد سخت ما در قبال تخلف در حوزه نقد کردن بن در همین مسیر است  تا کسانی که در مسیر دلالی بن هستند احساس خطر کنند.

او تاکید کرد: نقد کردن بن توسط ناشران از تخلفات غیرقابل اغماض است و با آن برخورد می‌کنیم.

**در ادامه این نشست خبرنگاری ازمیزان استقبال از نمایشگاه کتاب در چند روز گذشته سوال کرد که امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام نمایشگاه کتاب گفت: بر اساس بر آوردهای مقطعی و همچنین آمارهایی که مترو به ما داده است امسال به طور متوسط ۱۰ ‌درصد از سال قبل استقبال بیشتر بوده است. در این زمینه میزان فروش هم به ما کمک می‌کند. البته همه فروش از دستگاه‌های کارت‌خوان صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی درباره میزان فروش گفت: تا پایان روز گذشته  فروش ۴۰ میلیارد کتاب در دستگاه‌های کارت‌خوان ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

منبع:ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا